Pårørende, konflikt eller samarbejde

Med “Borgeren i centrum” sætter man borgeren højere end den/de pårørende. Sådan skal det nok også være. – Blot glemmes det alt for ofte, at de pårørende tit er en del borgeren, når borgeren flytter på plejehjem. 

Der opstår således tre tilfredsheds vinkler mellem de tre parter.

  • Hvis borgeren er tilfreds er medarbejderne tilfredse.
  • Hvis de pårørende er tilfredse er borgeren rigtig tilfreds.
  • Hvis de pårørende ikke er tilfredse opstår konflikten.

Derfor er det meget vigtigt, at der bliver taget godt imod både borger og de pårørende. De pårørende kommer alt for ofte med en forventning om hotellignende forhold. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne er særligt opmærksom på de pårørende.

Brugerråd og Beboer/pårørende råd kan godt spille en væsentlig rolle ved at have skriftligt materiale om pårørendes roller. – Det er vigtigt at medarbejderne er klar til en løbende kommunikation, og være i en løbende dialog med beboere og pårørende. – Løbende forventningsafstemning er meget vigtigt.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.